Skip to main content

Sydskanes Emse - Ansvar, hänsyn och omdöme

REGLER

Det är inte ofarligt att köra motorcykel och Sydskanes Emse har som mål att arrangera så säkra bandagar vi kan. Det är viktigt för oss att alla trivs på banan och vi uppnår detta genom våra ledord, ANSVAR, HÄNSYN och OMDÖME.

För allas trivsel och säkerhet

Det är inte ofarligt att köra motorcykel och Sydskanes Emse har som mål att arrangera så säkra bandagar vi kan. Det är viktigt för oss att alla trivs på banan och vi uppnår detta genom våra ledord, ANSVAR, HÄNSYN och OMDÖME. En gång är ingen gång, men vid upprepade regelbrott är det slutkört för dagen, så ta dig tiden att läsa igenom våra regler och följ våra instruktörers instruktioner.

Läs mer om:

GRUPPINDELNING

Sydskanes Emse jobbar för att alla grupper fartmässigt skall vara så jämna som möjligt. Det blir betydligt säkrare och alla har roligare. Vi vill alltså inte ha erfarna tävlingsförare i vår nybörjargrupp, eller tvärtom.

Det är alltså av stor vikt att du väljer rätt grupp när du anmäler dig. Är du osäker, var ärlig mot dig själv och välj en lägre grupp. Vi gör vad vi kan för att justera detta på plats, men vi har inte hur många platser som helst att spela på. Finns det inga lediga platser i den grupp du kör i? Ledsen, men då får du vara mer på hugget nästa gång.

Vi har inget kösystem. Släppta platser går till försäljning och det kan löna sig att kolla hemsidan ofta för att se om det finns lediga platser i just din grupp. En nyhet för 2024 är att du kan lägga ut sin plats till på hemsidan. Om någon vill köpa den är det en transaktion mellan dig och köparen. När ni har kommit överens om betalning kan du enkelt överföra din plats här på hemsidan.  

GUL GRUPP

För dig som är nybörjare
I gul grupp håller vi ett lugnt tempo och jobbar på att lära oss att hitta runt banan på ett bra vis. Gruppen är för dig som vill prova på att köra på bana eller för dig som kört ett tag med fortfarande inte fått kläm på spårvalen än. Här kan du i lugn och ro hitta rätt spår och hitta ditt flyt.

BLÅ GRUPP

För dig som börjar hitta runt
I blå grupp är tempot aningen högre och den är till för dig som kört några gånger och börjar hitta runt. All omkörning är tillåten men skall ske med stor hänsyn och med mycket goda marginaler. Den som blir omkörd ska inte märka att denne blir omkörd.

RÖD GRUPP

För dig som kört mycket på bana och har stor erfarenhet 
Förarna i röd grupp har stor erfarenhet av bankörning och hittar runt banan mycket väl. Grundtempot är högt och du måste ha ett bra grundspår och vara mycket tydlig i din körning.  Annars kan det snabbt bli farligt.
 

VIT GRUPP

För dig som kör riktigt fort
Här går det undan! Vit grupp är vår snabbaste grupp och grundtempot är mycket högt och marginalerna mindre än i de andra grupperna. Det krävs därför mycket stor erfarenhet av bankörning och att du kan banan utan och innan. Det är mycket vanligt med tävlingsförare i denna gruppen.


VAD KRÄVS FÖR ATT KÖRA?

Vi kräver att du har ett giltigt körkort för motorcykel (A-kort) eller en giltig Roadracing licens från Svemo. Lägsta ålder för deltagare är 16 år och är du under 18 kräver vi att målsman är med på plats.

All körning sker på egen risk!
I anmälan på varje bandag skriver du under på att du läst våra ansvarsbestämmelser. Läs våra ansvarsbestämmelser.

Personlig utrustning

Hjälm, skinnställ eller textilställ för MC-körning, MC-stövlar och CE-godkänt ryggskydd och MC-handskar.

Marknaden för motorcykelkläder har förändrats en del på senare år och det finns nu massor med varianter av MC-jeans och ”gympaskoliknande” MC-skor. Den här typen av utrustning fungerar bra för en kortare tur till korvkiosken, men vi anser den mindre lämplig för bankörning.

Är du nybörjare och aldrig kört med oss innan så godkänner vi MC-jeans när du kommer första gången. Vill du fortsätta att köra på bana med oss förväntar vi oss dock att du uppgraderar din utrustning till något mer ämnat för bankörning (enligt kraven ovan).

Motorcykel

Vi arrangerar bankörningar för motorcyklister så vi förväntar oss att du dyker upp med en motorcykel. Det måste inte vara en sportmotorcykel, det går alldeles utmärkt att köra på bana med en custom eller touringhoj. Det är viktigare att din motorcykel är i bra skick. Vi kommer att besiktiga din motorcykel på plats och är skicket inte fullgott kommer du inte få köra.

Vi kommer bland annat att kontrollera följande:

  • Däck och bromsklossar
  • Att allt sitter på plats
  • Läckage
  • Kedjespänning
  • Att bromshandtaget inte går i botten
  • Att ditt gashandtag inte tenderar att hänga sig

Bokning

För att kunna boka dig till våra körningar måste du först registrera dig i föreningen och därefter betala medlemsskap, det gör du här på hemsidan.

Alla platser bokas via hemsidan, vi har ingen bokning eller betalning på plats. Vi har inget kösystem ifall en grupp eller körning blir full.

Från och med 2024 kan du som medlem sälja din plats till annan medlem senast 48 timmar innan körningen. Platser som är till försäljning visas här på hemsidan. Betalning för plats sker mellan dig som säljer och den som köper. Överföring av plats gör du själv här på hemsidan.

Enligt lagen om distansavtal gäller ingen ångerrätt vid idrottsevenemang.

Försäkringar

Din motorcykel behöver inte vara försäkrad när du kör hos oss.  Detta gäller alla grupper. Vi har i och med detta fått jämnare och säkrare grupper då det nu är erfarenhet som styr gruppindelningen.

Om du undrar om din försäkring gäller för dig och din motorcykel, kontakta ditt försäkringsbolag. 

Alla händelser på banan betecknas som banincidenter
Med detta menas att om någonting inträffar, t.ex en incident där fler än en motorcyklist är involverad så får respektive part stå för sina skador oavsett vem som varit vållande.

Personlig försäkring
Vi rekommenderar att du har en personlig olycksfallsförsäkring om oturen skulle bara framme. Var noga med att kontrollera att den täcker för bankörning med motorcykel. Försäkringsbolagen kommer med fler och fler undantag.

Miljö & buller

Vi motorcykelåkare tycker motorcyklar låter fantastiskt. Andra är inte lika entusiastiska och reglerna för bankörning är tuffare än de ute på gatan. 

Du måste klara 95dBa förbipasserande för att få köra. Vi mäter ljudet kontinuerligt under dagen och låter du för mycket kommer du att bli svartflaggad och ges möjlighet att åtgärda det. Lyckas du inte är det tyvärr slutkört för den gången.

Om du kör motorcykel till våra körningar, vänligen ta det lugnt. Det hörs på mils avstånd om du kommer som skjuten ur en kanon och det är vi som får skulden. Tänk också på att om du skulle bli av med körkortet så kan du inte köra med oss tills du har det tillbaka. En orsak så gott som någon att ta det lugnt 


SJUKVÅRD

Sydskanes Emse har alltid satt säkerheten först och vi har därför inte bara ambulans med ambulanssjukvårdare utan också läkare på plats. Ambulansen kommer från Öresundsambulans och är utrustad enligt de krav Region Skåne ställer.

All personal från Öresundsambulans har lång erfarenhet av ordinarie ambulansverksamhet och på Sydskanes Emses körningar består bemanningen av en läkare och en ambulanssjukvårdare. Vi har alltså bättre bemanning än Region Skånes krav på akutambulans.

All legitimerad personal arbetar efter Region Skånes behandlingsriktlinjer och har i förekommande fall personlig delegering av läkare.

Alla funktionärer får tillfälle att öva tillsammans med ambulanspersonalen inför varje säsong och det är något vi gjort under lång tid. Detta för att kunna assistera ambulanspersonalen och därmed öka säkerheten ytterligare vid olyckor på banan.


FOTOGRAFERING

Att fotografera och filma våra körningar uppskattas, men det finns några regler att ta hänsyn till. Läs mer nedan vad som gäller för dig som vill ta bilder eller filma.

Ta gärna kontakt med oss när du har lagt upp dina bilder så vi kan dela länken via vår hemsida samt vår facebooksida. Alla bilder här på hemsidan kommer från er fotografer. 

För dig som vill fotografera

De flesta som kör motorcykel på våra arrangemang gillar att
komma med på bild och det är fritt att fotografera på våra arrangemang.

För fotografering på banan gäller följande regler:

  • Väst måste bäras, den kvitteras ut hos Depåchefen
  • Vi har bara ett visst antal västar så lämna tillbaks den när du inte fotograferar ute på banan längre
  • Korsa inte banan utan samråd med flaggtorn/depåchef
  • Använd inte blixt
  • Du får inte som fotograf befinna dig i eller omkring en avåkningszon

Du bör alltid kontrollera med respektive förare om det är
okej att publicera bilder från en eventuell olycka.

Vi ser gärna att du täcker över registreringsnumret på publicerade bilder. Inte av försäkringsskäl, utan för att försvåra för personer som letar efter objekt att stjäla.

Fotografering/filmning från motorcykel

Vi ser ett ökat användande av actionkameror och tycker det är kul när våra deltagare delar med sig av sina filmer på våra sociala medier.

Vi ber er dock observera följande:

  • Kameran skall vara fäst med en extra säkerhetsanordning. Om kamerans eget fäste lossnar så skall kameran inte hamna på banan. 
    Hjälmen är till för att skydda ditt huvud. Försämra inte hjälmens kapacitet att skydda dig genom att placera en kamera på den.

  • Hjälmkamera är inte tillåten.
    Hjälmen är till för att skydda ditt huvud. Försämra inte hjälmens kapacitet att skydda dig genom att placera en kamera på den.

Drönare
Drönare är inte tillåtet på våra körningar på grund av säkerhetsriskerna.


SÅ HÄR GÅR EN KÖRNING TILL

Är du helt ny och inte vet hur en bandag går finns här en genomgång av de moment som ingår i våra bandagar. 

1. Depån

När du kommer till banan, hitta en plats att ställa dig på i depån. Behöver du ström ställer du dig lämpligtvis i närheten av eluttag. Kommer du till körningen på motorcykel, har vi ofta en speciell plats för dig. På Sturup asfaltplatsen nere till vänster, framför gaveln på stora huset. På Knutstorp, under taket i Pitlane.

2. Anmälan

Nästa steg är att anmäla dig. Anmälan är allt som oftast i ett vitt tält markerat med en orange flagga med texten ”Anmälan” på. I anmälan visar du körkort/licens. 

3. Besiktning

För att du ska få köra skall din motorcykel besiktigas. Blir din motorcykel inte godkänd kommer du inte få köra, så det är av vikt att du kontrollerar din motorcykel innan du kommer till oss. Vi kontrollerar att inget sitter löst, att du inte har läckage, skick på däck och bromsbelägg, att ditt gashandtag inte fastnar och att ditt bromshandtag inte går i botten osv.

4. Stormöte

Innan våra förarmöte har vi en samling med alla deltagare där styrelsen hälsar alla välkomna och ger grundläggande information.

5. Förarmöte

Efter stormötet kommer instruktörerna att ropa upp färgerna på grupperna och du går till den instruktör vars grupp du anmält dig i. Du kommer nu få reda på vad som gäller för dig och din grupp, både på och utanför banan.

6. Körningen börjar

Efter förarmötet börjar körningen med vit grupp och går sedan efter schemat för respektive bana. Mellan varje pass har vi obligatoriska förarmöte. Det är av yttersta vikt att du går på dessa, så vi kan informera dig om senaste nytt. Missar du dessa kan vi hindra dig från att köra ut nästa pass.